ואלה המשפטים
עמוד 1 מתוך 1
ואלה המשפטים
בכמה מקומות בתורה רואים שיש ענין 'משפטים' לצד ענין 'מצוות' ו'תורות', והבולט ביניהם הוא פרשת משפטים המתחילה כך: "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם".
מה כלול ב'משפטים'?
בפרשת משפטים באים הדינים דלהלן (אני כותב בע"פ ומן הסתם אשמיט כמה): עבד עברי ואמה עבריה, רוצח במזיד ובשוגג, מכה ומקלל אביו, גונב איש, תשלומי חבלה ונזקי ממון, שומרים. יש גם דינים הנוגעים לבית דין: אחרי רבים להטות וגו'.
בהמשך הפרשה באים מצוות השבת והמועדים ועבודה זרה, כמדומני שאלו בודאי אינם בכלל ה'משפטים'. ויש לשים את הדעת איפה מסתיים פרשת ה'משפטים'.
מה כלול ב'משפטים'?
בפרשת משפטים באים הדינים דלהלן (אני כותב בע"פ ומן הסתם אשמיט כמה): עבד עברי ואמה עבריה, רוצח במזיד ובשוגג, מכה ומקלל אביו, גונב איש, תשלומי חבלה ונזקי ממון, שומרים. יש גם דינים הנוגעים לבית דין: אחרי רבים להטות וגו'.
בהמשך הפרשה באים מצוות השבת והמועדים ועבודה זרה, כמדומני שאלו בודאי אינם בכלל ה'משפטים'. ויש לשים את הדעת איפה מסתיים פרשת ה'משפטים'.
נערך לאחרונה על-ידי שואל_כענין בתאריך Mon Mar 30, 2020 7:30 am, סך-הכל נערך פעם אחת
שואל_כענין- מספר הודעות : 6
Join date : 30.03.20
Re: ואלה המשפטים
לעניננו:
המשפטים הם הדינים והדברים שבין אדם לרעהו.
כאשר דנים בדין עבד העברי, למשל, דנים בין האדון והעבד, עושים דין לאדון ולעבד. ואם יחול ספק באיזה שנה מסתיימים ששת השנים, לא יוכשרו קרובי האדון או העבד להעיד על כך, כי הם בעלי הדין.
המשפטים הם הדינים והדברים שבין אדם לרעהו.
כאשר דנים בדין עבד העברי, למשל, דנים בין האדון והעבד, עושים דין לאדון ולעבד. ואם יחול ספק באיזה שנה מסתיימים ששת השנים, לא יוכשרו קרובי האדון או העבד להעיד על כך, כי הם בעלי הדין.
שואל_כענין- מספר הודעות : 6
Join date : 30.03.20
Re: ואלה המשפטים
(שונה הדבר במי שנשבע לתת מנה לחבירו, וחל ספק אם כבר נתן לו, שאין החבר בעל דין שלו, ואחד הנפק"מ הוא שקרובי החבר יוכשרו להעיד.)
שואל_כענין- מספר הודעות : 6
Join date : 30.03.20
Re: ואלה המשפטים
יצויין לפרק קמא דב"ק, ופרק שמיני דב"ק, שישנם ילפותות לחייב או לפטור אשה וסומא ב'משפטים' - עי"ש.
שואל_כענין- מספר הודעות : 6
Join date : 30.03.20
Re: ואלה המשפטים
בכלל המשפטים שבפרשת משפטים ישנם דיני ממון (כנזקי שור בשור) ודיני נפשות (כנזקי שור באדם בן חורין), והנה בין דיני הנפשות נמנית גם עונש מיתה לרוצח במזיד, ואולי זה אכן דין בין הרוצח והנרצח, ואכן י"א שקרובי הנרצח פסולים להעיד על הרוצח, ואולי גם לטובתו.
ודבר זה שיש דין עונש בין אדם לחברו, יש גם בממונות, דתשלומי נזקין מצינו שנקראו עונשי ממון, אכן שני סוגי עונש ישנם: בתשלומי נזקין העונש מובן שזה לפצות על הנזק, על ידי שמשלם לניזק (והוא ענין רחב ועמוק ויתבאר בע"ה במקו"א), ומאידך עונש מיתה על רציחה, לא בא להחיות את הנרצח, אלא הוא ענין נקמה, כמ"ש אצל הורג עבד כנעני "נקם ינקם", והוא ענין "ובערת הרע מקרבך" דכתיב בעלמא, שאין המכוון שלא יסתובב רוצח ברחוב, אלא כפרה על הדם שנשפך.
ודבר זה שיש דין עונש בין אדם לחברו, יש גם בממונות, דתשלומי נזקין מצינו שנקראו עונשי ממון, אכן שני סוגי עונש ישנם: בתשלומי נזקין העונש מובן שזה לפצות על הנזק, על ידי שמשלם לניזק (והוא ענין רחב ועמוק ויתבאר בע"ה במקו"א), ומאידך עונש מיתה על רציחה, לא בא להחיות את הנרצח, אלא הוא ענין נקמה, כמ"ש אצל הורג עבד כנעני "נקם ינקם", והוא ענין "ובערת הרע מקרבך" דכתיב בעלמא, שאין המכוון שלא יסתובב רוצח ברחוב, אלא כפרה על הדם שנשפך.
שואל_כענין- מספר הודעות : 6
Join date : 30.03.20
Re: ואלה המשפטים
יש לשוב ולהגדיר מה בכלל דיני ממונות ומה בכלל דיני נפשות, כי לא נוכל להפטיר שהכל נכלל ב'משפטים' ואין הבדל ביניהם, דבש"ס מצינו חילוקים בין 'דיני ממונות' ל'דיני נפשות'; ונשאל: בן נח דנהרג על גזל, האם זה חשיב דיני ממונות או דיני נפשות? ומה"ד כופר בנגח שור את האדם? וחבלה, האם הוי דיני ממונות או דיני נפשות?
גם יש להתבונן, דלכאו' ישנם דברים שבין אדם לחבירו שאינם לא בכלל ממונות ולא בכלל נפשות, וכגון נזקי שכנים.
גם יש להתבונן, דלכאו' ישנם דברים שבין אדם לחבירו שאינם לא בכלל ממונות ולא בכלל נפשות, וכגון נזקי שכנים.
שואל_כענין- מספר הודעות : 6
Join date : 30.03.20
עמוד 1 מתוך 1
Permissions in this forum:
אתה לא יכול להגיב לנושאים בפורום זה